Thursday, March 19, 2009

~TENGGELAMNYA KAPAL VAN DE VICK~

Alhamdulillah ni post ke 2 aku tuk blog yang aku tujukan khas pada crazy frog aku..muahahhha..name pun katak hijau.. sebenarnya aku dah punya blog sebelum ni tapi alahai..ade ke patut leh lupa username aku nak masuk..tula incik..banyak sgt email..email yahoo je ader 6 id..aduh..gimana mau ingat sume tu..ok blog ni insyallah akan aku isi dgan pengisian yang universal tetapi ada batas jugak r..kang kena tahan kat ISA kang..mak aku jugak yang glamer..hehehe..

Baru ni view frenster sorang sahabat ni, terview buku yang dia suke bangat bace..u know..dia suke bace novel TENGGELAMNYA KAPAL VAN DE VICK.. novel tu pernah diceritakan oleh cikgu sejarah kesayangan aku masa aku form 5.. cikgu fatimah..adoi kena cubit tu biasa r kalo cikgu fatimah masuk..tu pasal xbawak buku teks sejarah la..hehehe…ok2 berbalik pada cerita tadi..aku ni dari dulu memang minat sangat pada novel..tiap ari isnin ngan rabu perpusatakaan bergerak akan datang..kat skolah aku..sggup aku ponteng kelas semata2 nak p baca novel ahadiat akahsah yang berversi2 dalam pustaka bergerak tu..nak pinjam banyak2 xleh coz terhad pada dua buah buku je tuk pinjam..hehe..tula keje aku zaman mude2 dulu kat skolah..bace buku blajar malas..jumpe je novel macam dapat ayam kepsi..xmakan,xminum xtido pun xper asal dapat habiskan bace novel2 tu..and esoknya g skolah cerita r kat kengkawan pasal kisah dalam novel tuh..hehehe..

Berbalik pada kisah novel TENGGELAMNYA KAPAL VAN DE VICK.. bila cikgu fatimah cakap novel tu paling best n you all sume kena baca.tapi mungkin susah nak cari r.. sejak hari tu aku simpan angan2 r nak baca jugak novel tu.. hari2 demi hari aku lalui…suka dan duka menempuhi alam remaja…makin lama minat aku makin tenggelam terhadap novel2 cinta ni…mgkin waktu tu fikiran aku dah mula matang tuk menilai kelogikan cerita yang dikarang oleh penulis2 novel cintan cintun ni..kisahnya bebalik pada perkara yang sama..last2 heppy ending..ader yang sedey sket tu bad ending r..aku jadi makin meluat lak..hehehe..(sory pada peminat novel cinta..this is only point on my view and my personal opinion)..

Aku makin tertarik pada novel2 yang agak berat kisahnya..mungkin korang kenal dengan penulis RAMLEE AWANG MURSHID..kalo korang nak tau novel berat yang aku maksudkan tu,cube2 lah belek novel RAMLEE AWANG MURSHID kat kedai2 buku..mungkin korang akan faham minat aku sekarang..novel yang aku tercari2 sejak dulu tu TENGGELAMNYA KAPAL VAN DE VICK mungkin xlama lagi dapat aku baca.. insyaAllah…sahabat aku tu dari negeri seberang yang memang terkenal dengan penulisan HAMKA…




"asma, Tenggelamnya Kapal Van Der Wick adalah sebuah novel romance dari kesusastraan lama (jaman dulu) yang ditulis oleh seorang ulama besar di Indonesia, seorang legenda, seorang pejuang Islam di Indonesia yaitu Buya Hamka. Novel itu ditulis pada tahun 1939. Memang Buya Hamka adalah seorang yang sangat lengkap, dia seorang ulama ahli tafsir dia menulis tafsir alqur'an Al-Azhar, dan dia juga seorang sastrawan, sekaligus seorang politikus pejuang Islam. Dia seorang yang istiqamah di mana keteguhannya tak tergoyahkan untuk menegakkan Syari'at Islam di Indonesia, sehingga membuat penguasa kala itu memenjarakannya.

Mengenai novel tersebut sudah tidak diproduksi lagi, tapi ada diperpustakaan pusat Provinsi Jawa Barat. Mungkin Riski coba pinjam buku tersebut, terus nanti coba discan untuk diubah ke bentuk PDF. mudah2an Riski bisa mendapatkan novel tersebut."




Mudah-mudahan…insyallah kalo korang berminat aku akan kongsikan bersama korang…

3 comments:

  1. view friendster seorg kawan???????kawan ker????jeng,jeng,jeng!!!!!!!aku nak novel tu yer..teringin lak aku bace..ye r tiap2 ari ko asyik citerpasal buku tu...aku tg x minat sanhat novel tu pon teringin gak bace..ape yg hebat sngat???????????

    ReplyDelete
  2. tggu riski siap pdf kan la..aku bagi nanti kalo dah dapat dari seberang..ok

    ReplyDelete
  3. saya pernak baca novel tu masa kat IBKL. ada tapi dah lusuh. Aduh, bestnya cerita tu. Berjurai-jurai air mata gugur..kata-katanya boleh melentur hati yang keras..bacalah..anda pasti setuju dengan saya

    ReplyDelete